Op onze locaties werken wij met horizontale groepen. Dat betekent dat kinderen met dezelfde leeftijd bij elkaar in een groep zitten. Hierdoor kunnen we niet alleen leeftijdsgericht werken, maar kinderen hebben zo leeftijdgenootjes om mee te spelen en waarmee ze zich kunnen ontwikkelen.
Elke groep heeft zijn specifieke ontwikkelingsdoelen die aansluiten bij de leeftijd. De ruimte, het aanbod van materialen en activiteiten zijn hier allemaal op gericht.
Bij het inrichten van de baby omgeving zorgen we voor zoveel mogelijk rust op de groep. Teveel prikkels kunnen leiden tot stress bij een baby en draagt niet bij aan de emotionele veiligheid.
De babygroep ruimtes zijn licht van kleur. We bieden divers ontwikkelingsmateriaal aan en zorgen dat de groep niet te vol staat en een rustige uitstraling heeft.
Baby’s kunnen zich veilig en vrij bewegen, spelen en ontwikkelen op de babygroep. Elke groep beschikt over een grondbox waarin baby’s kunnen liggen, rollen, tijgeren en optrekken. Baby’s die ondernemend zijn mogen ook af en toe met hun pedagogisch medewerker een kijkje nemen buiten hun groepsruimte.
Op de dreumesgroep houden we er rekening mee dat we rust bieden, onnodige prikkels vermijden en dat de dreumes veilig en vrij kan bewegen.
We maken gebruik van zones in de ruimte. Dit zorgt voor een duidelijke indeling. Er is een zone met matten om veilig te klimmen en klauteren, een zone om met ontwikkelmateriaal te spelen en een zone waar een dreumes zich terug kan trekken.
We bieden een box of grondbox aan, waar de jongste dreumesen rustig kunnen spelen. Op iedere locatie is er een ruimte op de gang waar de dreumes, onder begeleiding van een pedagogisch medewerker, kan spelen.
Op de peutergroepen zijn verschillende hoeken die zijn ingericht met divers ontwikkelmateriaal en gebruiksvoorwerpen uit het dagelijks leven. Zo is er een hoek voor fantasiespel, een hoek voor bouwen met constructiemateriaal, een creatieve hoek, een leeshoek en/of een hoek waar peuters rust kunnen opzoeken.
Peuters kunnen zelf kiezen waarmee ze willen spelen. De hoeken zijn duidelijk ingericht, zodat een peuter weet welke activiteit hij daar kan doen en er zelf mee aan de slag kan. Hierdoor groeit zijn zelfstandigheid en zelfvertrouwen.
Peuters spelen ook in andere ruimtes zoals op de gang, in de speel- of gymzaal en buiten.
De meeste BSO-locaties delen we met een basisschool. Een enkele locatie heeft een eigen BSO-ruimte. In de 4+ en 7+ ruimtes van de BSO zijn duidelijke hoeken of zones, zo weten kinderen wat ze waar kunnen doen, waar ze materialen kunnen vinden en welke afspraken daar gelden.
Kinderen pakken zelf speelgoed en materialen uit de kasten. De materialen en activiteiten zijn afgestemd op hun leeftijd. In de ruimten krijgen de kinderen de mogelijkheid om te bouwen, om fantasie of rollenspel te spelen, om creatief bezig te zijn, om spelletjes te spelen, te bewegen, te lezen of zich terug te trekken.
Op elke BSO-locatie is er ook altijd de mogelijkheid om buiten te spelen.